Kaikki irti Tehtävä-työkalusta

Tehtävä-työkalu voi näyttää vaatimattomalta ja usein esitämme sen itsekin koulutuksissa työkaluna, jolla voidaan merkata ”rasti ruutuun”, oliko jokin asia tehty vai ei. Lisäksi Tehtävä-työkalu menee herkästi sekaisin Tehtävänanto-työkalun kanssa. Luettuasi tämän artikkelin, ei näin tapahdu enää!

Tehtävä yksinkertaisimmillaan

Tehtävä-työkalun yksinkertaisin käyttötapaus on tyypillisesti seuraava:

Oppijat ovat pitäneet esitelmiä valitsemistaan aiheista. Haluan merkitä johonkin, kuka on pitänyt esitelmän.

Tällöin opettaja laatii Tehtävän: Antaa tehtävälle nimen, lyhyen kuvauksen ja merkitsee itse ”Kyllä / Ei” -säätimellä kuka tehtävän on tehnyt.

 

Kenelle tehtävä on tarkoitettu?

Tehtävän asetuksista opettaja voi määrittää julkaistaanko tehtävä kaikille, joillekin vai kurssin ryhmille:

 

Voit poimia listasta yksittäisiä oppijoita tai jos olet luonut kurssille ryhmiä, voit määrittää mille ryhmälle haluat tämän tehtävän antaa:

 

Loput Tehtävän asetuksista on piilotettu tekstin  ”Näytä lisää vaihtoehtoja”-taakse.

Yhteistyö

Haluan että oppijat työskentelevät ryhmissä ja muokkaavat yhdessä tiedostoa, jonka olen laatinut työskentelyn pohjaksi.

Lisävaihtoehtojen alta pääset luomaan esimerkiksi yhdessä työstettäviä tiedostoja. Valitsemalla ”Tee yhteistyötä – Käytä Google-sovelluksia” tai ”Tee yhteistyötä – Käytä Offive 365 -sovelluksia” pääset jakamaan muokkausoikeudet yhteiseen tiedostoon henkilöille, jotka valitsit edellisessä kohdassa. Jos et ole poiminut yksittäisiä käyttäjiä tai ryhmiä, pääsevät kaikki kurssillaolijat muokkaamaan yhteistä tiedostoa. Jos olet osoittanut tämän tehtävän jollekin pienemmälle ryhmälle, muodostuu tästä heidän yhdessä muokkaamansa tiedosto.

Suoritettu vai kesken?

Haluan että oppijat merkitsevät itse tehtävän tehdyksi.

Jos Tehtävän arvioinnin yhteydessä riittää tieto siitä, onko tehtävä suoritettu vai ei, voidaan edetä perusasetuksilla. Lisäksi opettaja voi asetuksia muuttamalla säätää kuka saa merkitä tehtävän suoritetuksi. Oletuksena opettajalla on oikeus merkintään. Valitsemalla valintaruudun ”Myös osallistujat voivat määrittää aktiviteetin valmiiksi”, Kyllä / Ei -valinnan hallinta siirtyy oppijoille.

 

Tehtävän arviointi ja näkyminen arviointikirjassa

Jos tehtävä suoritukseen halutaan liittää arviointitietoa, täytyy asetuksia muuttaa hieman, sillä Tehtävä-työkalu ei oletusasetuksilla sisällä mahdollisuutta arviointiin. Arviointi on kuitenkin kytkettävissä päälle, jos näin halutaan.

Jos opettaja haluaa antaa Tehtävästä arvioinnin jollakin skaalalla, joka näkyy Arviointikirjassa, tulee hänen valita ”Arvioin tehtävä käyttäen arviointiasteikkoa”. Tällöin näkyviin tulee mahdollisuus valita arviointiskaala ja arvioinnin näkyminen arviointikirjassa.

Oppimistavoitteiden arviointi

Tehtävän suoritukseen voidaan lisäksi liittää tieto oppimistavoitteen saavuttamisesta. Näin voit opettajana tai ohjaajana arvioida oppijan osaamista suhteessa tavoitteen saavuttamiseen ja kirjata sen ylös itslearningiin. Tämä tuottaa tietoa Oppimistavoitteiden saavutusraporttiin.

Marja hoitaa itslearningin markkinointia sekä vastaa asiakkuuksista.

Ei kommentteja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Näytä tuotekohtaiset artikkelit

Viimeisimmät viserrykset

Tutustu uusimpiin itslearningin päivityksiin #itsRelease - mm. kehittyneemmät 360 raportit itslearning.com/fi/j…

Artikkeliarkisto