Kuinka otan tavoitteet käyttöön Fronter-huoneessa

ePerusteet-palvelusta on tuotu Fronteriin niin perusopetuksen, lukion, kuin ammatillisenkin opetuksen opetussuunnitelmien tavoitteet. Fronterin tavoitetyökalua hyödyntäen ne on helppo ottaa osaksi opetusta Fronter-huoneissa, ja liittää erilaisiin opetuksessa käytettäviin resursseihin kuten tehtävät, testit, keskustelut, ja niin edelleen.

Tavoitteiden hakeminen huoneeseen

Saat tavoitteet käyttöön huoneessasi näin:

  1. Jos Tavoitteet-työkalu puuttuu huoneestasi, lisää se sinne (ks. huonetta koskeva lyhyt ohje tai video).
  2. Avaa Tavoitteet-työkalun Asetukset-välilehti.
  3. Näet vasemman puoleisessa laatikossa saatavilla olevat tavoitteet, josta voit avata kansioita, ja vetää haluamasi tavoitteet oikealle puolelle. Voit myös vetää kokonaisen kansion, jos haluat kaikki sen alapuolella (esim. aine, tai tietyt vuosiluokat) olevat tavoitteet huoneeseesi. Fronter_goals_roomsetupNapsauttamalla tavoitetta näet tarkemman kuvauksen.
    Huom: että samasta näkymästä, Luo uusi tavoite -painikkeesta, voit myös lisätä huoneeseen ihan uuden, huonekohtaisen tavoitteen.
  4. Ruksaa itsearviointi päälle, jos haluat antaa oppijoille mahdollisuuden tähän.
  5. Tallenna

Jos haluat koko Fronter-rakennuksesi tasolla muokata tai täsmentää käytettävissä olevia opetussuunnitelman tavoitteita, ota yhteyttä Fronter-tukeen.

Tavoitteiden liittäminen huoneen aktiviteetteihin

Voit liittää huoneeseen tuotuja tavoitteita kaikkiin huoneen aktiviteetteihin.

  • Tehtävä-työkalussa tämä tapahtuu tehtävän asetukset-välilehdellä (ks. Tehtävä-työkalun päivitetty pdf-ohje)
  • Testi-työkalussa puolestaan asetukset-välilehden oppimistavoitteet-kohdassa
  • Muissa huoneen aktiviteeteissa (keskustelut, linkit, jne.) ko. aktiviteetin ominaisuuksissa Liitä oppimistavoitteeseen -kohdan alla

Arviointi

Voit tehdä arviointia ryhmittäin, tai oppijakohtaisesti. Oppijat voivat myös tehdä itsearviointia, jos tämä mahdollisuus on laitettu päälle tavoitteet-työkalun asetuksista.

Kokonaisen ryhmän arviointi

  1. Valitse ensin tavoite.
  2. Valitse sitten ryhmä.
  3. Tee arvointi napsauttamalla sopiva tavoitetaso-laatikko. Sinun opettajana antama arvio tallentuu sinisenä. Huomaa, että valinta tallentuu automaattisesti, joten tallennusta ei erikseen tarvitse tehdä.

Yksittäisen oppijan arviointi

  1. Valitse tavoite, ja halutessasi oppija (voit myös arvioida kaikki oppijat samassa näkymässä)
  2. Tee arviointi joko
    1. napsauttamalla sopiva tavoitetaso-laatikko, tai
    2. napsauttamalla Piilota arviointimatriisi, ja valitsemalla sopiva tavoitetaso painikkeista

Fronter_goals_student

Valitsemalla oppija, ja piilottamalla arviointimatriisin, näet opettajana tavoitteeseen liitetyt huoneaktiviteetit, ja voit käydä keskustelua oppijan kanssa tavoitteeseen liittyen.

Itsearviointi

Jos itsearviointi on laitettu huoneen Tavoitteet-työkalun asetuksissa päälle, näkevät oppijat käytössä olevat tavoitteet, ja voivat tehdä itsearvioinnin napsauttamalla sopivaa tavoitetaso-laatikkoa. Oppijan itsearviointi näkyy keltaisena.

fronter_room_goals

Piilottamalla arviointimatriisin, oppija näkee myös tavoitteeseen liitetyt aktiviteetit, ja voi keskustella opettajan kanssa tavoitteeseen liittyen.

Oppimisprosessin kokoaminen ja tallentaminen

Fronterin ILP-työkalussa (Individual Learning Plan) voit koota yhteen tavoitteet useista huoneista, ja tehdä laajempaa arviointia, esim. lukukauden lopussa. ILPin ja huoneiden tavoitteiden välillä on automaattinen linkki.

Tämän työkalun käyttöönottoa varten pääkäyttäjä tekee ensin ILP-pohjan, johon valitaan ryhmät, arvioitavat aiheet ja johon voidaan määritellä myös toimintasuunnitelma. ILP-työkalussa myös huoltajat voivat osallistua. Julkaisemme oman ILP-työkalua käsittelevän ohjeen vielä lähiaikoina!

Lisämateriaalia

Tapio vastaa itslearning Suomen palvelutoiminnasta, ml. käyttötuki molemmille oppimisympäristöille.

4 kommenttia

  1. Timo Olli Timo Olli
    marraskuu 23, 2016    

    Hei,
    tein oman tavoitteen fysiikan tavoitteiden alle, mutta meni väärään kohtaan(OPS 2014 -tavoitteiden juureen). Miten saan listasta poistettua tekemäni tavoitteen tai siirrettyä sen oikeaan paikkaan fysiikka 7-9 luokka alle?

    • Tapio Janasik Tapio Janasik
      tammikuu 2, 2017    

      Hei Timo,
      Tavoitteita pitäisi voida siirtää ihan drag’n’drop -menetelmällä.
      Ystävällisin terveisin,
      Tapio

  2. Jarmo Luhtanen Jarmo Luhtanen
    helmikuu 7, 2017    

    Hei!

    Olen ohjeiden mukaisesti koittanut ottaa tavoitteita käyttöön fronter-huoneessani. Muuten mnenee hienosti, mutta en saa lisättyä tavoitteita ryhmille tai oppilaalle. Valikossa näkyy vain ei ryhmiä, ei oppilailta valittavissa. Ohjeet eivät auta. Mistähän kiikastaa?

    Jarmo Luhtanen
    Porolahden peruskoulu, Helsinki

    • Henrik Paajanen Henrik Paajanen
      maaliskuu 3, 2017    

      Hei Jarmo

      Kuten kävimme tavoitteiden käyttöönottoa kanssasi läpi, niin tavoitteelliseen työskentelyyn liittyy myös Fronterissa käytössä olevat Luokanvalvoja- ja Aineopettaja-oikeudet, jotta opettajat saavat omat oppilaansa/opiskelijansa näkyviin. Nämä oikeudet kohdistuu nimenomaan opetus- ja luokkaryhmiin ja niiden olisi hyvä tulla automaattisesti oppilashallintajärjestelmistä, kuten edellä mainitut ryhmät. Manuaalisesti kaikkien ryhmien (aineopetustyhmien ja niihin liittyvien oikeuksien) määrittäminen on koko koulun osalta suuri työ, mutta pilotoinnin osalta ne voidaan käsin säätää kohdilleen, kuten teidän kohdalla teimme.

      Ystävällisin terveisin,
      Henrik

No Pings Yet

  1. Fronterin ILP-työkalu ja toimintasuunnitelma – Käyttäjäsivusto on tammikuu 31, 2017 at 20:45

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Näytä tuotekohtaiset artikkelit

Viimeisimmät viserrykset

Uusi artikkeli käyttäjäsivustolla: Kiitos kuluneesta keväästä ja hyvää kesää! users.itslearning.fi…

Artikkeliarkisto